اسید استئاریک به عنوان یک نوع اسید چرب اشباع شده که از مواد طبیعی همچون چربی های حیوانی و چربی های گیاهی به وجود آمده است در صنایع مختلف کاربرد های بسیاری دارد. کاربرد اسید استئاریک در این است که در صنایع مختلف پلاستیک سازی، محصولات بهداشتی، شمع سازی و… به کار می رود.

از این ماده برای سفت کردن انواع محصولات استفاده می شود از جمله سفت کردن صابون ها مخصوصا صابون هایی که با روغن های گیاهی درست می شوند. و علاوه بر این برای سفت کردن انواع شکر و آبنبات هایی که خاصیت درمانی دارند استفاده می گردد.

فروش اسید استئاریک Stearic Acid

هومان سروش فرتاک به عنوان یکی از با سابقه ترین شرکت های تامین کننده مواد شیمیایی با استفاده از کادری مجرب و متخصص سعی بر آن دارد تا بتواند مواد اولیه شیمیایی را در بهترین کیفیت ، بهترین قیمت و کوتاه ترین زمان به مشتریان خود برساند. لطفا جهت خرید اسید استئاریک / اسید استاریک با شماره های موجود تماس حاصل فرمایید:

کاربرد اسید استئاریک به عنوان نرم کننده

دیگر کاربرد اسید استئاریک این است که به برخی محصولات خاصیت نرم کنندگی می دهد به عنوان مثال در انواع کرم ها، شامپو ها و لوازم بهداشتی و آرایشی به کار برده می شود و باعث نرم کنندگی پوست و مو می شود. علاوه بر این، این اسید اگر با روغن کرچک مخلوط شود به عنوان نرم کننده لباس می توان از آن استفاده کرد.

از اسید استئاریک برا جدا کردن گچ از قالب های ریخته گری استفاده می شود به طوری که با استفاده از این محصول گچ به راحتی از قالب جدا می گردد. برای این کار پودر اسید استئاریک را در آب مخلوط و ترکیب کرده و بر روی سطح قالب می ریزند و وقتی این اسید با کلسیم موجود در گچ ترکیب شود باعث جدا سازی راحت گچ از قالب می شود.

کاربرد دیگر آن این است که از این ماده به عنوان روان کننده استفاده می شود و در ساخت پودر های سرامیکی از آن بهره می برند.

به خاطر خاصیت طبیعی بودن آن و اینکه غیر سمی و با محیط سازگار است و نسبتا قیمت ارزانی هم دارد در ساخت دارو از این محصول استفاده می کنند.

همچنین در وسایل آتش بازی کاربرد دارد و باعث دوام و ماندگاری بیشتر این وسایل می شود.

اسید استئاریک در شمع سازی

کاربرد اسید استئاریک در ساخت شمع هم هست و در زمان قالب گیری شمع به موم افزوده می شود و افزودن این ماده به شمع باعث می شود که در هنگام سوختن از شکسته شدن و ریختن شمع جلوگیری شود و همچنین باعث کند شدن ذوب شمع و همچنین شفافیت موم شمع می گردد.

کاربرد دیگر آن در صنعت مواد غذایی است که به عنوان یک ماده افزودنی به انواع محصولات اضافه می گردد به طور مثال به عنوان یک طعم دهنده به برخی از محصولات لبنی و دیگر محصولات اضافه می گردد. علاوه بر خاصیت طعم دهندگی از آنجایی که خاصیت اتصال دهنده قوی دارد در تولید انواع آدامس ها، موم های خوراکی و روکش های شیرینی کاربرد دارد.

در کپسول های آتش نشانی هم از اسید استئاریک استفاده می کنند.

دیگر کاربرد اسید استئاریک این است که اگر با روی ترکیب شود خاصیت پوشش دهی کارت های اعتباری و بانکی را پیدا می کند. پس برای پوشش این نوع کارت ها از مخلوط اسید استئاریک با روی استفاده می کنند.

و به طور کلی در ساخت بسیاری از محصولات و همچنین به عنوان نرم کننده لاستیک، پوشش پودر های فلزی، جلوگیری از اکسید شدن فلزات و… کاربرد دارد.

کاربرد اسید استئاریک

کاربرد اسید استئاریک در پاک کننده های پوستی

همان طور که گفتیم کاربرد اسید استئاریک در لوازم بهداشتی و آرایشی بسیار است و نقش مهمی در محصولات پاک کنندگی پوست دارد.  در کشور آمریکا از این اسید برای ساخت سه هزار و دویست محصول مراقبتی و بهداشتی پوست و مو استفاده می شود. و دلیل استفاده آن هم در این است که به مخلوط شدن آب و روغن کمک می کند.

علاوه بر این اسید استئاریک موجود در محصولات بهداشتی و آرایشی به خاطر طبیعی بودنش باعث می شود که آسیبی به پوست نرساند و نه تنها آسیبی نمی رساند بلکه برای پوست مفید هم است. و منافذ باز پوست را می بندد و مانع از جوش زدن می شود. و احساس نرمی و خنک کنندگی بر روی پوست ایجاد می کند.

این ماده پاک کنندگی بسیار بالایی  دارد و به از بین بردن کثیفی ها روی پوست و مو کمک می کند. علاوه بر این برای حفاظت پوست و مو در برابر سرما شدید و آفتاب یک لایه ای نازک ایجاد می کند که باعث محافظت پوست و مو می شود.

همچنین اضافه شدن این ماده به محصولات بهداشتی و آرایشی باعث می گردد که بتوانیم زمان طولانی تری از این محصولات استفاده کنیم در واقع زمان نگهداری آن را افزایش می دهد.

پس با خیال راحت می توانیم از محصولاتی که در آن اسید استئاریک به کار رفته شده است استفاده کنیم.

منابع:

ویکایپدیا

5/5 - (2 امتیاز)