سولفات مس یک ترکیب معدنی است که در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. و امروزه بر اهمیت آن افزوده شده و کاربرد سولفات مس در صنایع مختلفی همچون صنعت کشاورزی، صنعت معدن، صنعت چاپ و… است. و در کمتر صنعتی دیده می شود که از سولفات مس استفاده نگردد.

شرکت تولیدی – تجاری فرتاک، عرضه کننده مستقیم مواد شیمیایی در ایران با تکیه بر تجربیات و دانش مهندسین خود در حوزه تامین مواد شیمیایی از جمله سولفات مس با قیمت رقابتی و کیفیت مطلوب فعالیت می نماید. جهت استعلام قیمت یا سفارش به دفتر فروش این شرکت تماس حاصل کنید:

کاربردهای بیشمار سولفات مس

یک کاربرد سولفات مس این است که در مواد های شوینده و پودر های لباسشویی به کار رفته است.

به عنوان یک ماده نگهدارنده در خمیر چوب استفاده می گردد.

کاربرد سولفات مس

در صنعت چاپ و همچنین در صنایع قلم زنی کاربرد دارد. و در صنعت رنگ از آن برای رنگ های ضد سایش و رنگ های مخصوص شیشه، چسب و سرامیک استفاده می گردد.

در صنعت شیمی برای خالص ساختن گاز ها و جداسازی هیدروژن کلرید و هیدروژن سولفید استفاده می گردد. و در واکنش های رسوبی و در آبکاری به عنوان الکترولیت مورد استفاده قرار می گیرد. و همچنین در چسب ها به عنوان یک ماده افزایشی کاربرد دارد، که در انواع چسب ها مثل چسب های مخصوص کاغذ و چسب هایی که برای دام انداختن حشرات و موش ها است به کار رفته است.

کاربرد سولفات مس در پزشکی و موارد بهداشتی به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده در برابر عفونت های قارچی و میکروب ها به کار می رود. علاوه بر آن در ساخت محصولات دارویی و پیشگیری از گرفتن بیماری مالاریا کمک می کند. در استخر ها هم برای جلوگیری از رشد جلبک و هم برای ضدعفونی کردن آب استخر استفاده می شود.

در صنعت ساخت و ساز به عنوان یکی از مواد اولیه بتن ها و هم به عنوان ماده رنگ آمیزی به کار رفته است و علاوه بر آن در تولید گچ و همچنین به عنوان ماده نگهدارنده در چوب برای جلوگیری از ایجاد کرم  و خوردگی و بروز شکاف به کار رفته است.

کاربرد سولفات مس در دکوراسیون از دیگر کاربرد های این ماده است که در رنگ کردن شیشه، و در تهیه سیمان و گچ رنگی و رنگ کردن سرامیک و انواع آن از این ماده استفاده شده است.

در بسیاری از رنگ های مو هم به کار رفته است. و در فرایند چرم سازی برای رنگ آمیزی محصولات چرمی و برنزه سازی آن مورد استفاده قرار گرفته است.

کاربردش در صنعت معدن که به عنوان یک ماده اولیه برای ساخت و تولید نفتین مس و همچنین رنگ های ضد رسوب و همچنین به عنوان ماده ای برای غلظت در سنگ معدن استفاده می شود.

در صنعت نفت و لاستیک سازی کاربرد دارد و روغن های نفتی را تصفیه کرده و در تصفیه بوتادین و جداسازی مشتقات استیلن کاربرد دارد.

سولفات مس همچنین در دامپروری و پرورش طیور بسیار کاربردی است. از آنجایی که مس یکی از مواردی است که برای بدن ضروری است و در سیستم ایمنی پرندگان هم نقش به سزایی دارد و این نیاز مس در زمان های آلودگی عفونی افزایش پیدا می کند. پس استفاده درست و به اندازه از آن در تغذیه پرندگان تاثیر مطلوبی در تولید آن ها دارد.

یکی دیگر از کاربرد سولفات مس تصفیه آب و فاضلاب است. که خاصیت ضد جلبکی و ضد انگلی به آب می دهد. و در انواع استخر ها و منابع و مخازن آبی و حوضچه های پرورش ماهی و آبزیان از این ماده استفاده می گردد. البته برای استفاده از این ماده در آب باید میزان سختی آب را بدانیم زیرا استفاده از سولفات مس در آب هایی با سختی کم تاثیرات سمی آن را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با اسید استئاریک

کاربرد سولفات مس در کشاورزی

یکی دیگر از کارایی های این مواد کاربردش در صنعت کشاورزی است. که از آن به عنوان یک محلول ضد قارچ برای از بین بردن بیماری های قارچی در میوه ها و سبزی ها و همچنین از بین بردن لک های افتاده بر روی برگ درختان و برای نابودی آفت ها استفاده می شود.

علاوه بر این کاربرد سولفات مس در کشاورزی این است که اگر این ماده با آمونیوم کربنات ترکیب گردد برای پرورش گل و گیاه و جلوگیری از پژمرده شدن گیاهان مفید است.

مس سولفات برای استرون سازی خاک و همچنین برای دفع و از بین بردن نرم تنان و حلزون های موجود در خاک هم استفاده می شود. و به عنوان ضد جلبک برای جلوگیری و یا از بین بردن جلبک ها موثر است.

علاوه بر این موارد کمبود مس در خاک را جبران می نماید و به عنوان یک سم تمامی حشرات و آفت ها را از بین می برد. تنه درختان را در مقابل جوندگان حفظ می نماید.

منبع:

ویکیپدیا

5/5 - (3 امتیاز)