الکل های چرب که با نام دیگر الکل های بلند زنجیر نیز شناخته می شود. وزن مولکولی و همچنین جرم مولی بالایی دارند. زنجیره کربنی این خانواده از الکل ها ممکن است از ۶ تا بیشتر از ۲۵ کربن را در خود جای دهد.

جهت خرید یا استعلام قیمت فروش الکل چرب از گروه بازرگانی فرتاک ، با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

خرید الکل چربچهار الکل چرب که از نظر اقتصادی حائز اهمیت هستند؛ عبارتند از:

■ لوریل الکل: لوریل الکل که نام دیگر آن دودسیل الکل است؛ ظاهری بدون رنگ و جامد دارد. طی فرآیند هیدروژناسیون متیل استرها و اسید های چرب موجود در روغن نارگیل و دانه نخل این الکل چرب حاصل می شود. شایان توجه است که این الکل با پلیمریزاسیون زیگلر ناتا نیز به دست می آید. از مهم ترین مصارف لوریل الکل می توان به استفاده در شوینده ها، مواد دارویی، افزایش طعم دهنده در مواد غذایی و به عنوان نرم کننده در مواد آرایشی اشاره کرد.

■ میریستیل الکل: ‌پلی گلایکول های اتری هستند که از اتوکسیلاسیون الکل چرب لوریل تولید می گردند. تعداد کربن هایی که در زنجیره کربنی به گروه های اتیلن اکساید، میریستیل الکل متصل هستند متفاوت است.

■ اولئیل الکل: بیش از هر چیزی به دلیل مصارف دارویی و آرایشی و به صورت تخصصی تر موارد پوستی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

■ استئاریل الکل: به طور طبیعی در برخی از بافت های انسانی و حیوانی نیز موجود است. استئاریل الکل یک الکل ترکیبی است که از ترکیب سایر الکل های چرب که حالت جامد دارند تشکیل شده است.

ویژگی های ظاهری و فیزیکی الکل های چرب

الکل چرب مایع روغنی شکل است که بی رنگ می باشد. افزودن و وجود ناخالصی ها در این ترکیبات سبب تغییر رنگ آن ها می شود و از بی رنگ به سمت زرد تمایل می یابند. از آن جا که الکل های چرب مختلفی وجود دارد؛ ویژگی های ظاهری آن ها نیز متفاوت است. به طوری که گروهی از آن سیرنشده و برخی شاخه دار هستند. این الکل ها عموما بویی ندارند. چگالی آن ها کمتر از آب است. دمای ذوب و جوش آن ها با توجه به تعداد کربن های موجود در زنجیره متغیر است. انحلال پذیری خانواده الکل چرب نیز به تعداد کربن موجود در زنجیره کربنی متصل به عامل هیدروکسیل بستگی دارد. هر قدر که این زنجیره طویل تر و بلند تر باشد؛ انحلال پذیری کاهش می یابد اما از آنجا که الکل ها عامل هیدروکسیل را به همراه دارند؛ نسبت به هیدروکربن های هم کربن خود انحلال پذیری بیشتری را دارا هستند.

اهمیت آنها در صنعت با توجه به خواص شیمیایی

عامل الکلی یا هیدروکسیل موجود در ساختار این ترکیبات سبب می شود قدرت واکنش پذیری در آن ها بالا باشد. محصول تولید شده از این واکنش ها کربوکسیلیک اسید ،استر، آلدهید، اتر، آمین و… می باشند. با افزودن اتیلن اکسید که سبب اتوکسیل دارشدن الکل چرب می شود. موادی با عنوان اترسولفات و اتوکسیلات حاصل می شود که به منظور تولید مواد شوینده به کار گرفته می شود. الکل های چرب در شرایط معمولی و طبیعی در برابر اکسایش مقاوم هستند. مقاومت الکل چرب تا زمانی ادامه می یابد که در محیط اطراف آن ها اکسید کننده های قوی موجود نباشد. به هنگام حضور اکسید کننده های قوی این ترکیبات با اکسیژن موجود در هوا وارد واکنش شده و ترکیب می شوند. محصول این ترکیب اکسیدی آلدهید و کربوکسیلیک اسید می باشد.

 

تهیه و تولید الکل های چرب

برای تهیه الکل های چرب راه های متفاوت و متنوعی وجود دارد. الکل چرب تلفیقی از مواد طبیعی است که با چاشنی شیمی ترکیب شده است. به منظور به دست آوردن آنها از دو گروه ماده طبیعی بهره گرفته می شود؛ چربی ها و روغن هایی که منشا گیاهی یا جانوری دارند و با هیدروژنه شدن به الکل چرب تبدیل می شوند.‌ گروه دوم استرهای مومی هستند که از روغن نهنگ به دست می آید و با اثر یک آبکافت ساده یا کاهش سدیم به الکل چرب مبدل می شود. ا‌ز این دو گروه برای تولید الکل های چرب ۱۲ تا ۱۴ کربنه استفاده می شود. برای تولید الکل های چرب بیش از این مقدار از تخم شلغم روغنی یا روغن ماهی استفاده می شود. گاهی برای تولید الکل چرب کاتالیزگرها نیاز به میان می آیند و الکل های چرب سیر نشده را تهیه و تولید می کنند. جهت خرید یا استعلام قیمت فروش الکل چرب از گروه بازرگانی فرتاک ، با ما تماس حاصل فرمایید.

منابع:

5/5 - (3 امتیاز)