معمولا چسب ها در انواع مختلفی در بازار موجود می باشند که هر کدام کاربرد های خاص خود را دارا می باشد و قطعا یک نوع چسب برای هر کاری مناسب نمی باشد و حتی ممکن است که کار را خراب کند و دیگر نتوان قطعات مختلف را به همدیگر چسباند. پس برای انتخاب بهتر در ادامه به معرفی انواع چسب خواهیم پرداخت و بهتر است که با توجه به کاربرد هر یک و نوع کار چسب را انتخاب کرد و با هر یک آشنایی کاملی داشت.

باید به این نکته توجه داشت که در بسیاری از چسب ها از سولفات مس استفاده می شود و این ماده نقش یک نگهدارنده در ترکیبات چسب را دارا است. همچنین افزودن آن به چسب های سیلیکاتی باعث مقاومت آن در برابر آب و رطوبت می شود و از استحکام خوبی برخوردار می شود.

انواع چسب

یکی از این محصولات چسب همه کاره می باشد. که پلیمری است و در داخل آن استون یا تینر ریخته می شود که در نتیجه به یک ماده ای سخت تبدیل می شود. از این چسب برای قطعات فومی نمی توان استفاده کرد زیرا این چسب با وجود حلال های نفتی سبب خورده شدن فوم می شود. در مورد سرعت و قدرت چسبندگی این چسب باید گفت که حدی متوسط دارد و هنگام استفاده از آن باید محیط کار دارای تهویه ای مناسب داشته باشد تا در هنگام استفاده طولانی مدت از این محصول فرد دچار مشکل تنفسی و یا مغزی شود.

چسب فوم

چسب فوم یکی دیگر از انواع چسب می باشد که در ترکیبات آن از مواد حلال فوم استفاده نشده است تا برای چسباندن فوم مشکلی ایجاد نشود. استحکام و قدرت چسبندگی آن بسیار کم است و بیشتر برای کار های ساده استفاده می شود.

خرید فروش انواع چسب لاکسیل

چسب تفنگی

یکی دیگر از معرفی انواع چسب مربوط به چسب تفنگی می باشد که چسب در درون دستگاه جای داده می شود و با استفاده از المنت هایی که داخل بدنه آن به کار رفته است چسب ذوب شده و از دستگاه خارج می شود. برای استفاده از این دستگاه به برق احتیاج می باشد و بهتر است در هنگام استفاده از آن مراقب خروجی فلزی آن که بسیار داغ می باشد، بود.

انواع چسب فوری

چسب قطره ای یکی دیگر از انواع چسب است که تنوع زیادی دارد و چسباندن قطعه های ریز بسیار مناسب است این چسب کاملا بی رنگ بوده است و هنگام استفاده از آن رنگی بر روی کار به جا نمی گذارد و این موضوع خود مزیتی برای این چسب به حساب می آید.

نوع دیگر چسب یک دو سه است که سرعت خشک شدن آن بسیار بالا است و سریع دو قطعه به یکدیگر چسبیده می شوند. این محصول از دو قسمت چسب و اسپری خشک کننده تشکیل شده است که باید بلافاصله بعد از چسب زدن اسپری بر روی آن زده شود.

چسب فوری که از ترکیب پلیمر ساخته شده است و به دلیل وجود آنتی اکسیدان در آن از خراب شدن محصولات جلوگیری می کند و همچنین در برابر سایش و رطوبت مقاومت زیادی دارد.

چسب آکواریوم

چسب آکواریوم از دیگر چسب ها می باشد که بیشتر برای آب بندی مناسب است که در دو نوع معمولی و ضد باکتری موجود می باشد. نوع ضد باکتری آن طول عمر بیشتری دارد و دیرتر سیاه می شود. هنگام استفاده از این چسب باید سطح مورد نظر کاملا تمیز و بدون هیچ گونه گرد و غباری باشد تا به خوبی عمل کند.

چسب پلی اورتان

نوع دیگر از معرفی انواع چسب مربوط به چسب پلی اورتان می باشد که برای انواع سطوح فلزی، سنگی، لاستیکی و… مناسب است.

چسب پی وی سی

چسب پی وی سی که در دو نوع معمولی و تارگت موجود است که نوع دوم قدرت و چسبندگی بیشتری دارد. این چسب اگر در هوای آزاد قرار داده شود کیفیت خود را از دست می دهد و سفت می شود بنابراین باید در معرض هوای آزاد قرار داده نشود.

چسب صنعتی، چسب بتن، چسب سنگ، چسب رزین، چسب کاشی، چسب موکت، چسب آهن، چسب چوب، چسب شیشه ای، چسب کاغذی و… از دیگر انواع چسب می باشند و هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند.

منبع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Adhesive

5/5 - (3 امتیاز)