اگر شما جز آن دسته از افراد قرار دارید که با خرید هر محصول ترکیبات آن را مطالعه می کنید؛ قطعا پس از خرید لوازم شوینده و پاک کننده و مطالعه قسمت ترکیبات آن به نام بتایین برخورده اید. ممکن است این سوال در ذهن شما پیش آمده باشد که بتائین چه ماده ای می باشد؟ نقش آن در مواد شوینده چیست؟ یا این ترکیب از چه ماده یا موادی ساخته شده است؟ در ادامه به ذکر تمامی این مسائل پرداخته می شود. خرید یا استعلام قیمت فروش بتایین از گروه بازرگانی فرتاک:

جهت خرید یا استعلام قیمت فروش بتایین از گروه بازرگانی فرتاک ، با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

بتایین و ماهیت آن

خرید فروش قیمت بتایینبتایین نامی است که برای دسته ای از مواد شیمیایی آن را اختصاص داده اند. ساختار این ماده توسط بسیاری از محققین و پژوهشگران شیمی بررسی شده است. این ترکیب در واکنش های شیمیایی رفتار دو گانه ای دارد و ریشه این رفتار دوگانه در ساختار بتایین است. بتائین قبل از آن که در صنایع بهداشتی و مواد شوینده قدم بگذارد؛ به عنوان یک ماده مهم و پر خاصیت در غذای طیور استفاده می شده است. در آن زمان بتایین با عنوان بتایین بدون آب Anhydrous  شناخته شده بود که این ترکیب بدون آب را از چغندر استحصال می کردند. اکنون این ترکیب کارآمد را به شکل بتایین هیدروکلراید ساخته و سنتز می کنند.

 ساختار شیمیایی بتائین بدون آب

بتایین بدون آب که از آن به عنوان غذای مغذی طیور استفاده می کردند؛ به شکل تری متیل گلیسین می باشد. یعنی در ساختار این ترکیب سه گروه متیل که همان  CH3می باشد. به همراه اسید آمینه گلایسین وجود دارد. این ماده از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این اهمیت ویژه و خاص به دلیل حضور و وجود سه گروه متیلی است که در این ترکیب جا خوش کرده اند. علاوه بر سه گروه متیل که در ترکیب بتایبن جای دارند و بسیار حائز اهمیت هستند؛ اسید آمینه گلایسین  نیز با وجود خود در این ماده سبب شده است این مولکول یعنی تری متیل گلایسین ساختاری دو قطبی داشته باشد. منظور از ساختار دو قطبی این است که این ترکیب هم دارای بار منفی است و هم بار مثبت دارد.

کوکامیدوپروپیل بتایین (CAPB) روی دیگری از بتائین

این ترکیب که یک سورفاکتانت آمفوتری می باشد؛ یک مولکول زویترون است. یعنی یک سر آن آنیونی بوده و سر دیگر آن کاتیونی می باشد. این ماده از نظر کف کنندگی جایگاهی مطلوب دارد. این ترکیب در آب، اتانول، ایزوپروپانول محلول می باشد و در تمامی روغن های معدنی نامحلول است. غلظت های مورد استفاده این ترکیب غلظت های ۳ تا ۲۰ درصد است و تقریبا با تمامی سورفاکتانت ها سازگاری مناسبی دارد. البته قابل توجه و تامل است که این ماده یک ترکیب زیست تخریب ناپذیر است.

این ترکیب از اختلاط روغن نارگیل خام و ۳- دی متیل آمینو مشتق شده است. بتائین که با نام های متفاوتی شناخته می شود؛ به عنوان یک ماده که بالابرنده ویسکوزیته است در اغلب محصولات مراقبت شخصی، آرایشی بهداشتی و شوینده کاربرد وسیع دارد. اغلب مواد و ترکیباتی که در مواد اولیه آن ها کوکامیدو پروپیل بتایین استفاده شده است بر روی آن ها برچسب هایی تحت عنوان های حساسیت زا، خورنده پوست و خطرناک برای محیط زیست درج گردیده است. دلیل وجود چنین مواردی چیزی جز خود کوکائید پروپیل بتایین و ناخالصی های افزودنی آن نظیر ۳- دی متیل آمینو پروپیل آمین نمی باشد. شایان به ذکر است که سمیت این ترکیب به دلیل حضور دو نوع ماده است که این دو ماده عبارتند از: دی متیل آمینو پروپیل آمین ( DMAPA) و لورامیدو پروپیل دی متیل آمین ( LAPDMA). با کاهش مقدار این دو ماده سمی در کوکامیدو پروپیل بتایین سمیت این ترکیب نیز کاهش می یابد.

تاثیرات مخرب کوکامیدو پروپیل بتایین

استفاده و برخورد مستقیم با این ترکیب به دلایل بسیاری از جمله ساختار و موادی که در آن به کار رفته است؛ سبب بروز حساسیت های پوستی و چشمی می شود. این حساسیت ها با علائم خارش، سوزش، تورم و التهاب خود را نمایان می کنند. اثرات مخرب این ترکیب از محدوده انسانی فراتر می رود و موجودات آبزی را نیز درگیر سوء اثرات خود می کند. CAPB  برای اغلب موجودات آبزی یک سم محسوب می شود. به طور کلی حضور طولانی مدت این ترکیب در آب سبب می شود ارگانیسم های آبی به خطر افتاده و در نتیجه اکوسیستم آن منطقه را تهدید کرده و به خطر می اندازد. جهت خرید یا استعلام قیمت فروش بتایین از گروه بازرگانی فرتاک ، با ما تماس حاصل فرمایید.

بیشتر بخوانید:

منابع:

5/5 - (3 امتیاز)