سولفات مس در واقع به رنگ آبی و بدون بو است و فرمول شیمیایی آن cuso4.5h2o است و در زمینه های مختلف کشاورزی، شیمیایی، صنعتی و طبی کاربرد دارد. این محصول که به آن گوهر آبی یا زاج کبود هم گفته می شود از واکنش دو ماده مس با سولفوریک به دست می آید. مس سولفات در سه حالت سه آبه، پنج آبه و هفت آبه موجود است که متداول ترین و پرکاربردترین آن مس سولفات پنج آبه می باشد.

مس سولفات پنج آبه به آسانی در آب حل می شود و علاوه بر قابل حل بودن این ماده در آب در مواد هایی مثل متانول، اتانول و گلیسرول قابل حل می باشد. این ماده که به شکل کریستال های آبی رنگ است هنگامی که با شعله به آن گرما داده شود بدون آب می شود و رنگ آن از آبی به سفید متمایل به خاکستری در می آید.

 

کاربرد های مس سولفات در کشاورزی

همان طور که گفته شد سولفات مس در بسیاری از صنایع کاربرد دارد که یکی از آن ها صنعت کشاورزی است. از مس سولفات پنج آبه در این صنعت به عنوان قارچ کش و کنترل کننده ویروس ها و باکتری های موجود در میوه ها و سبزیجات و از بین بردن آفت ها استفاده می شود.

علاوه بر موارد گفته شده این محصول باعث تشکیل ویتامین A در مواد کشاورزی می شود و به دلیل وجود مس در آن این ماده نقش بسیار مهمی در فرآیند بیوسنتز و فعالیت اتیلن که به عنوان هورمون رسیدگی به میوه ها کاربرد دارد را دارا می باشد.

چگونگی استفاده از این ماده به گونه ای است که در صورت کمبود مس در خاک گیاهان می توان مس سولفات را در مقداری آب مخلوط کرده و آن را به خاک گیاهان اضافه کرد و یا آن را به صورت محلول به گیاهان اسپری کرد.

مقدار و غلظت استفاده از این محلول باید به اندازه باشد زیرا در صورت غلیظ بودن ممکن است باعث مسمومیت گیاه شود و میوه های گیاه به رنگ سیاه در بیاید و یا میوه ترک بردارد. علاوه بر این ممکن است بر روی برگ های خود گیاه نیز لکه های قهوه این رنگ به وجود آید.

سولفات مس کشاورزی

موارد مصرف این ماده در صنایع مختلف و صنعت پزشکی

سولفات مس در صنایع مختلف کاربرد های متفاوتی دارد از جمله موارد مصرف این ماده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

این ماده در صنعت رنگرزی برای تولید رنگ های آبی و سبز استفاده می شود، علاوه بر این در تولید رنگ مو، باطری سازی، از بین بردن خزه استخر ها، به عنوان مکمل غذایی دام و طیور، گراور سازی، تولید شعله سبز در وسایل آتش بازی کاربرد دارد.

همچنین از این ماده به عنوان ماده افزایشی در چسب ها استفاده می شود و به عنوان یک رنگ دهنده برای رنگ کردن شیشه، چسب و سرامیک نیز کاربرد دارد. در علم شیمی همچنین از این ماده برای انجام بسیاری از واکنش های متنوع مورد استفاده قرار می گیرد.

اما از این ماده برای صنعت پزشکی نیز استفاده می شود و در این حوزه کاربرد های متنوع و بسیاری دارد. یکی از موارد مصرف این ماده در پزشکی به عنوان یک ضدعفونی کننده و یا گند زدا است و باعث از بین رفتن بسیاری عفونت ها و بیماری های قارچی می گردد.

علاوه بر این از سولفات مس برای تهیه ماده ای به نام سبز پاریس استفاده می شود که باعث از بین رفتن پشه لارو می شود که عامل اصلی بیماری مالاریا است بنابراین در از بین بردن این بیماری بسیار موثر است.

از دیگر کاربرد سولفات مس در پزشکی می توان به نابود و ریشه کردن بسیاری از نرم تنان که باعث ایجاد بیماری و به وجود آمدن انگل و کرم های پهن در انسان می گردد اشاره کرد.

5/5 - (3 امتیاز)