سولفات مس در واقع یک ترکیب غیر آلی است که به دو صورت مایع و پودری موجود می باشد. این ترکیب با وجود تمامی کاربرد ها و فوایدی که دارد ممکن است دارای خطراتی باشد. مضرات و خطرات سولفات مس ممکن است باعث مسمومیت در انسان ها، حیوانات و گیاهان شود پس در صورت استفاده از این ماده باید به نکاتی توجه کرد و از استفاده بی رویه و زیاد آن پرهیز کرد.

از عوارض جانبی این ماده برای انسان می توانیم بگوییم که در صورت تماس با چشم و پوست ممکن است باعث خارش، اگزما، احساس سوزش، التهاب، تجمع مایعات در چشم و یا باعث تحریک قرنیه گردد. همچنین تنفس و یا خورده شدن سولفات مس باعث مسمومیت می گردد و از آنجایی که باعث تحریک شدید در دستگاه گوارش می شود سبب استفراغ می شود و مسمومیت کمی ایجاد می کند اما در غیر این صورت یعنی اگر فرد دچار استفراغ نگردد این ماده باعث ایجاد سوزش در قفسه سینه یا شکم، سردرد، حالت تهوع، تعریق بیش از حد و اسهال می شود.

کاربرد سولفات مس

مقالات مرتبط:

در این شرایط فرد حتما باید به پزشک مراجعه کند و از سلامت مغز، کبد و کلیه های خود اطمینان حاصل کند. اگر چه آسیب رساندن این ماده به مغز و کلیه و… بسیار نادر است اما اگر فردی در معرض دوز بالا سولفات مس قرار بگیرد حتی ممکن است باعث مرگ فرد گردد.

در مورد عوارض بلند مدت این ماده که آیا سولفات مس باعث سرطان در فرد می شود شواهد کافی وجود ندارد ولی در صورت استفاده مدام از این ماده و کشاورزانی که همیشه در معرض سولفات مس هستند می توانیم بگوییم خطر ابتلا به بیماری کبد در این افراد افزایش می یابد.

در مورد مضرات و خطرات سولفات مس برای کودکان باید گفت که احتمال مسمومیت و حساسیت کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار بیشتر است بنابراین باید این ماده را از دسترس کودکان دور نگه داریم تا دچار مسمومیت و یا خطرات دیگر نگردند.

خطرات سولفات مس برای حیوانات و گیاهان

سولفات مس به طور کلی برای حیواناتی چون پرندگان سمی است اما علاوه بر این در صورت استفاده از این ماده در دریاچه ها و استخر ها برای آبزیان و ماهی ها بسیار سمی می باشد زیرا این محصول سبب کاهش اکسیژن موجود در آب و ایجاد بقایای اضافی می گردد.

علاوه بر خطرات این ماده برای حیوانات ضرر هایی نیز ممکن است به گیاهان برساند. بنابراین استفاده بیش از حد سولفات مس باعث بر هم زدن روند فتوسنتز می شود و در نتیجه به پوشش گیاهی آسیب می رساند.

بنابراین قبل از استفاده از این ماده برای جلوگیری از مضرات و خطرات سولفات مس بهتر است تمامی نکات و دستورالعمل های مربوط به آن اجرا شود و از استفاده بی رویه و زیاد این محصول خودداری گردد.

نکات ایمنی برای جلوگیری از خطرات احتمالی سولفات مس

همان طور که می دانیم سولفات مس از آنجایی که بیشتر از ترکیب مس استفاده شده است در حالت عادی نه تنها مشکل و یا خطر جدی را به وجود نمی آورد بلکه فواید و کاربرد های بسیاری دارد. اما در صورت تماس مستقیم و استفاده بیش از حد آن ممکن است برای انسان، حیوانات و گیاهان و به طور کلی محیط زیست خطراتی را به وجود آورد. برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین مشکلاتی بهتر در هنگام استفاده، از دستکش، عینک های مخصوص، روپوش و ماسک استفاده گردد در غیر این صورت با برخورد این ماده با چشم و یا پوست باعث به وجود آمدن حساسیت و مشکلات دیگر خواهد شد.

همچنین در هنگام استفاده از این ماده برای استخر ها و یا گیاهان از مصرف زیاد آن پرهیز شود تا از مضرات و خطرات سولفات مس برای گیاهان و حیوانات جلوگیری شود.

مطالعه بیشتر:

http://npic.orst.edu/factsheets/cuso4gen.html#:~:text=Copper%20sulfate%20can%20cause%20severe,shock%20and%20death%20can%20occur.

5/5 - (3 امتیاز)